ANTALYA – Antalya’da gün geçtikçe kronikleşen ulaşım sorunları, uzun süredir tartışılan bisiklet yollarını bir kez daha gündeme getirdi.
Antalya’da kesintisiz bir bisiklet yolu sistemi oluşturulmadığı için ulaşım aracı olarak bisiklet kullanımında kayda değer bir artış sağlanamadığını söyleyen Antalya Bisiklet Derneği (ANTBİSDER) Başkanı Osman Çakır, Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin bundan 6 yıl önce kapsamlı olarak hazırladığı bisiklet ağı projesinin, bir türlü hayata geçirilmediğini dile getirdi.
‘KAĞIT ÜSTÜNDE İŞLER YOLUNDA’
Ulaşımda bisikletlilerin güvenliğini sağlayacak uygulamaları beklediklerini söyleyen Osman Çakır, “Büyükşehir Belediyesi’nin harita üzerinde çizilmiş, detaylandırılmış, Antalya’yı tamamen kapsayacak bir bisiklet ağı projesi var. Belediye yetkilileriyle yaptığımız toplantılarda bize bu projenin sunumu yapıldı. Harita üzerinde planlanan projenin aşama aşama zamana yayılarak hayata geçirileceği söylendi. Biz bu toplantılar sırasında bisiklet yollarının güvenli olması için birbirine bağlı olmasını, otobüslerle ve raylı sistemle entegre olabilecek bir bisiklet yolu ağının kentte kurulmasını istedik. Ama bunlar hep kağıt üstünde kaldı” dedi.
‘ULAŞIM KAOSUNA BİSİKLET ŞART’
Antalya’nın ulaşım sorunları arttıkça bisiklet ağının daha da elzem hale geldiğini ifade eden Çakır, “Ama maalesef kaç dönem geçti, hiçbir ilerleme sağlanamadı. Yeni bir bisiklet yolu eklenmedi, yapılacak denilenler yapılmadı. Mevcut yollar da pek korunamıyor. Sadece Muratpaşa Belediyesi’nin yetki alanındaki bisiklet yolunda yenileme, boyama ve işaretlemelerin yapıldığını görüyoruz. Diğerleri boyaları döküldüğü için iyice yok oldu. Konyaaltı’ndaki bisiklet yolları epey yıpranmış durumda. İş boyayla da bitmiyor. Gerçek anlamda uygulanan kurallara ihtiyaç var. Bizim beklentimiz, şehir içinden çeperlere doğru genişleyen bir bisiklet ağı konusunda verilen sözlerin tutulması. Hâlâ beklenti halindeyiz” diye konuştu.
‘YALNIZ SPOR ALETİ DEĞİL ULAŞIM ARACI’
Bisikleti sadece spor amacıyla kullanılan bir alet olarak değil, trafik kaosunun çözümüne katkı sağlayacak bir ulaşım aracı olarak da görmek gerektiğine vurgu yapan Çakır, şunları söyledi: “Her sabah işine giden, her akşam evine dönen birçok insan bisiklet kullanıyor. Bu şehirde trafik sıkışıklığı çok fazla ve ulaşım aracı olarak bisikletin kullanılması gerekiyor. Bunun desteklenmesini bekleriz fakat maalesef desteklenmiyor. Mesai başlangıç ve bitiş saatleri yaklaştığı zaman trafiğin içinden çıkılamıyor. Araçla bir yerden bir yere gitmek saatler sürüyor. Bisiklet iyi bir alternatiftir aslında. Yaygınlaştırılması trafiği rahatlatmaya yönelik önemli bir çözüm. İşte bunu anlatabilmemiz lazım.”
MOTORLU ARAÇ VE SCOOTER TEHLİKESİ
Antalya’da birçok bisiklet yolunun, trafikten ayıran bir şerit bulunmadığı için güvenli olmadığını belirten Çakır şöyle konuştu:
“Bisiklet yollarına motorlu araçların girmemesini sağlamak gerekiyor. ‘Bisiklet yolunu yaptık, kim kullanırsa kullanırsın’ gibi bir yaklaşım olduğunda motor da geliyor, araba da park ediyor. Bu sefer kazalar yaşanıyor. Bir de scooter’lar var biliyorsunuz. Kanunla bisiklet yollarını kullanma hakkı getirildi. Bu yüzden bisiklet yollarındaki trafik artmış durumda ve hızlanmış durumda. Scooter’lar çok hızlı gidiyorlar çünkü. Tek kişi binmeleri gereken araçları iki kişi kullanıyorlar. Zaten dengesiz bir alet. Üzerinde iki kişi varken daha da dengesizleşiyor ve kazalar yaşanıyor.”
‘YASA YETERSİZ, YÖNETMELİK UYGULANMIYOR’
Çakır şöyle konuştu: “Çevre yollarında olmayan bisiklet yollarını biz sonradan ekletmeye çalışıyoruz. Ama mevcut yasalar gereği bu girişimlerimiz sonuçsuz kalıyor. O nedenle sadece yerel yönetimlerden değil merkezi yönetimden de bu sorunun çözümü için bir şeyler yapmasını istiyoruz. Bisikletlilerin güvenliği istendiği takdirde hukuki engeller kaldırılır, yasalar buna göre düzenlenebilir. Aslında bisiklet yollarının nasıl düzenleneceğine dair bir yönetmelik var. Ama uygulamada bir netlik yok.”
KARAYOLLARINA UYARI SİSTEMİ
Yetkililerle yaptıkları görüşmelerde sonuca ulaşamadıklarını ifade eden Çakır şunları söyledi: “Kentin en yoğun caddelerinde bisiklet yolunun olmayışı çok önemli bir eksiklik. Yetkililer şehir içinde yollar dar olduğu için bisiklet yolu ayıramadıklarını söylüyorlar. Bir türlü sonuca ulaşamıyoruz. Nostalji tramvayı ve raylı sistem hatlarını bisikletlilerin de kullanmasını istedik. Ayrıca paylaşımlı kullanılacak bütün kara yollarında ve tramvay hatlarında, kazaları önleyici sinyal, ışık, trafik işaretleri gibi uyarı sistemlerinin yer almasını talep ettik. Yetkililer bu önerilerimize olumlu yaklaştı. Ancak hâlâ netice yok.”
‘ŞEHİR İÇİNDE KURAL 3 KEZ DEĞİŞTİ’
Bisikletliler için getirilen çözümlerin sürekli değiştirildiğinden yakınan Çakır, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Antalya şehir içindeki Işıklar ve Atatürk caddelerinden örnek vereyim. Bu caddelerden geçen nostaljik tramvay hattı geçmişte bisiklet yolu olarak kullanılıyordu, üzerinde işaretlemeler vardı. Sonra onlar silindi. Bu caddelerin sağ tarafına bisikletlilerin kullanması için çizgiler yapıldı ama bordürle ayrılmış bir bisiklet yolu yapılmadı. Araçlar sağa yanaşıp durabilmek için bisiklet yolunu kullanıyordu. Doğal olarak sağlıklı işlemedi, kazalar olunca kaldırdılar. Sonra ‘bisikletli, motorlu araç trafiğinin içine girecek’ denildi. Ama bu da hiç güvenli değil. Işıklar’da araçların arasında kalıyoruz, paralelindeki Kaleiçi’nde tarihi yapılar var diye geçemiyoruz. Ne yapalım, uçalım mı, nereden geçecek bu bisikletler? Tramvay hattında uyarı sistemleriyle desteklenen bir bisiklet yolu şehir içinde en iyi çözüm.”
‘YETERLİ SAYIDA BİSİKLETLİ KULLANMIYOR’ DEDİLER’
Çakır, can güvenliği tehdidine dikkat çekerek, acil çözüm çağrısı yaptı:
“Kentin bazı yerlerine bisiklet yolu istediğimizde, ‘Yeterli sayıda bisikletçi o yolu kullanmıyor’ gibi cevaplar alıyoruz. Böyle giderse zaten yeterli bisikletçi kalmayacak. Bisikletli güvenliğinin sağlanmadığı yollarda birer birer ölüyoruz. Çoğu kez kaza yerinde kamera ve aydınlatma sistemleri eksik olduğundan verdiğimiz kayıpların failleri bile bulunamıyor. Biz bundan sonra bir kayıp daha vermek istemiyoruz, çözüm istiyoruz.”
More Stories
Davutoğlu: Yenidoğan çetesi doktoru susturuldu mu?
Cumhurbaşkanı Erdoğan, İstanbul Ak Parti Kadın Kolları Kongresi’ne katıldı
Demirören’in Milli Piyangosu 6 aydır büyük ikramiye vermiyor